Pages

Tuesday, June 18, 2013

Berlapang dada

Assalamualaikum and hye people!

Hmm. Berlapang dada tu nampak senang. Hadapi sesuatu dengan fikiran yang positif, tidak mengeluh dan bertindak dengan betul. Tapi hakikatnya, tak ramai yang mampu berlapang dada. Termasuk aku.

Ya. Aku. Sebelum kita cakap kelemahan orang lain, ada baiknya, kelemahan kita sendiri yang kita kaji. Lepas aku buat kajian ke atas diri aku, attitude aku dan macam-macam details tentang diri aku yang serba tak sempurna ni, baru aku sedar, banyak betul kelemahan dan kekurangan aku. Tak lupa juga keburukan aku. MasyaAllah. Berdosanya aku. T__T 

Praktikum lepas menyaksikan aku perform agak kurang memberangsangkan. Melalui komen daripada lecturer pembimbing, aku tahu, dan aku sedar, aku tak lakukan yang terbaik. Sebab tu aku dapat B+ untuk first praktikum lepas. Takpe, aku redha. Sebab mungkin nilai B+ ni lah Allah nak tunjukkan usaha aku sepanjang sebulan menjalani praktikum. Aku kena berlapang dada dengan keputusan ni walaupun hati aku agak berkecai. Cewahh. Macam kaca giteww. At one time, rasa macam remuk juga perasaan aku ni. *Macam orang bercintun fulaks* But, it's okay. Aku redha. As a muslim, we must realize the concept of qadha' and qadar. Ke ada orang yang nak mempersoalkan takdir kat sini? Takmo, takmo. Jaga iman awak. Ihiks >_<

Jiwa aku sekarang dah terubat sikit la walaupun hati aku robek. Sebab aku memang suka madam CK. Setiap kata-kata dia waktu praktikum memang memberi aku inspirasi untuk terus berusaha dan gigihkan diri untuk setiap praktikum. FYI, praktikum is not like plucking a mango from the mango tree... Plucking is easy i tell you. Tapi more than that, practicum is analogically like the process of producing a good mango tree. Mula-mula tanam biji benih mangga. Then, tunggu until a short inch of baby leave comes out of the seed. Pastu tunggu pulak lagi nak jadi sepohon pokok mangga yang betul-betul sihat. Lama tu. Macam-macam kena buat to make sure the mango tree lives longer and producing good and healthy mangoes. Kalau salah baja, mau nya mati pokok. Tak kena penanaman, mangga pulak berulat sini sana. That's what i see practicum. It's not an easy job to educate a pupil. Trust me. Huhuhuhu

Aku memang kena suci kan niat aku. Terima kritikan and be ready for any challenge. Bukan lah namanya manusia kalau takde ujian untuknya. Macam baby fish. Ada jugak ujian. Baru nak hidup lama, dah diuji dengan manusia-manusia yang duk gatal tangkap diorang dekat sungai sinun. Pastu taknak lepaskan balik dalam sungai. Heh. MM, analogi ni macam tak kena. Tapi takpe, aku nak guna jugak. Muahahaha.

OK lah, i wanna end this post here. BTW, i love listening to the maximum volume when i have the earphone on! Hahahaha. im in my own world....  Adios!

 

0 keyboard writings:

Post a Comment