Pages

Wednesday, September 14, 2011

Inovasi bahasa

Assalamualaikum semua.

Okey, hari ni nak cakap pasal bahasa sikit lah. Sejak kebelakangan ni, saya terperasan satu hal-bahasa kita dah semakin berubah. Makin moden lah nak katanya kan. Ini bukan sesi condemn mengondemn ke apa kan. Ini cumalah pemerhatian saya sahaja. Al maklum lah, kita kan mengambil pengalaman melalui keadaan sekeliling kita. Ala, saya pun guna jugak apa bahasa-bahasa yang dah diinovasi ni. Aha ha. 

Bahasa inovasi pertama : berbetik.

Haa, ate, dema tahu ni hape? ianya berasal daripada perkataan biar betik? Biar betik ni apa lah pulak kan. Meh nak bagi contoh ayat --> "Dol, esok aku nak pegi London. Jadi posmen kat sana". Dol pun jawab "kau biar betik Meon? Kat London gak kau nak jadi posmen kan.". Nak dijadikan cerita, biar betik ni yang sebetul-betul nya berasal daripada perkataan 'biar betul'. Tengok, daripada betul, jadi betik. He he. Perkataan biar betik ni selalu jugak lah saya gunakan. Sebab macam best je? Ha ha.

Bahasa inovasi kedua: dol, bai, der.

Ni macam mana pulak. mari kita tengok contoh ayat: "kau nak pergi mana wei?" si kawan pun menjawab "jalan-jalan". Tapi bila dah diinovasi, ianya jadi begini "kau nak pergi mana bai?", maka si kawan pun menjawab "aku nak pergi tandas lah dol, nak ikut ke?, dijawab pulak lagi oleh si kawan "tak kuasa lah aku nak ikut. tak de manfaat nya pun der". Haa, macam tu lah lebih kurang kalau korang biasa dengar la kan.

Bahasa inovasi ketiga: sejibik sejiban
haa, ni korang pernah guna? saya menggunakan bahasa ini. anda bila lagi? cess, promote lah pulak. sejibik sejiban ni asal dia-memang serupa 100%, tak pun 98% dengan sesuatu benda yang korang duk tengok tu. Contoh ayat-"Eh, kau beli kat mana kasut menoreh getah ni? Sejibik sejiban kot dengan yang atuk aku punya. Ke kau cilok atuk aku punya?, hatta sahut sang kawan "tak main lah cilok-cilok ni. kasut getah ni 3 RM10 kot kat pasar tani. Kau ada?". Berleluasa jugak lah penggunaan bahasa sejibik sejiban ni. Asal nya sejibik je, lepas tu, lepas dah beberapa abad, dia jadi macam kata ganda lah pulak kan. Kata ganda tu macam ni-riuh rendah, segar bugar, lintang pukang dan sebagainya hokeyh?

Bahasa inovasi keempat: bahasa w

Pernah dengar? Ni biasa dalam mesej je jadi. Contoh mesej: (kenapew kaw miskol?) orang tu pun jawab (sajew jew, tak boleyh kew??). Okeh, tu contoh yang saya biasa tengok la. Kadang-kadang meluat juga lah. Yang ni kalau dengan orang muda mudi boleh la diterima. Jangan mesej dengan orang dewasa macam ni okay? Kurang sopan. Hmm. Dan tak matang. Just my two cent's worth=)


Okey, macam tu je lah pemerhatian tak seberapa saya ni.
Kita boleh guna, tapi jangan lah teruk sangat, ye dak?
Sayangi lah bahasa.
Ahaa!

0 keyboard writings:

Post a Comment